Ontzuren – Ontslakken

We eten te zuur. Dat wil zeggen: te veel zuurvormende voeding. Bij het samenstellen van ons voedsel­pakket is het van belang dat we ons niet alleen bekommeren om de hoeveelheid noodzakelijke voedingsstoffen. Er is nog iets om rekening mee te houden: het zuur-base-evenwicht. Klinkt misschien wat ingewikkeld, maar je hoeft echt geen scheikundige te zijn om het te begrijpen. Na het verteren van voedsel en de stofwisseling in het lichaam blijft er een zure of een basische rest over (basisch is het tegenovergestelde van zuur en wordt ook wel alkalisch genoemd). Groenten en fruit zorgen bijvoorbeeld voor een basische rest. Let op!: ook citroenen zijn dus basisch, hoewel ze heel zuur smaken. Het lichaam heeft van nature een licht basenoverschot nodig en probeert dat constant te houden. Dat doet het op verschillende manieren. Zo wordt een overschot aan zuren zo veel mogelijk uitgescheiden door de nieren. Ook de longen kunnen hierbij een belangrijke bijdrage leveren. Neemt de zuurvorming in het lichaam enorm toe, dan kan het hierboven genoemde ‘zuur-compenserende-mechanisme’ het niet meer aan.

Wat doet verzuring in het lichaam?

Wanneer het organisme te weinig zuren kan afvoeren via de nieren, de longen en de huid, stoot het bloed het teveel aan zuren af naar de weefsels zoals de spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten. Volgens de zuur-base onderzoeken is er bij verreweg de meeste chronische welvaartsziekten sprake van weefselverzuring. En dat kan aanleiding vormen tot de meest uiteenlopende klachten. Variërend van vermoeidheid, huidproblemen, hoofdpijn tot reumatische klachten. Door de opslag van zuren in het bindweefsel kan oedeem en cellulitis ontstaan. Ook de beschermlaag rond de zenuwen bestaan uit bindweefsel, vandaar dat hier net zo goed zuren kunnen worden opgeslagen. De zuren prikkelen de zenuwen en kunnen pijnreacties geven. Sommige zuren, zoals urinezuur kunnen worden afgezet in gewrichten. Urinezuur-kristallen lossen moeilijk op en kunnen jicht veroorzaken. Door een overschot aan zuren kan de bloeddruk verhogen. Ook hartproblemen kunnen worden veroorzaakt door verzuring.

Het is belangrijk om een eind te maken aan de zuurbelasting en het evenwicht in de zuur-base-huishouding te herstellen. Vooral ook omdat ons lichaam voortdurend neigt naar verzuring. Ontslakken dus!!!

Zuurvormend voedsel:
granen, kaas, peulvruchten (pinda’s, soja), vlees, vis, gevogelte, wild, eieren, noten. Maar ook genotmiddelen geven zuren: suiker en witmeel vormt azijnzuur, frisdrank vormt fosforzuur, sigaretten nicotinezuur, koffie en zwarte thee geven looizuur en wijn vormt wijnzuur en zwavelzuur.

Basenvormend voedsel:
groenten, fruit en (in mindere mate) karnemelk, yoghurt, kefir.

Om zuren te neutraliseren heeft het lichaam buffers nodig. Mineralen (waaronder zink) spelen hierbij een sleutelrol. Het bufferen van zuren is een tijdelijke oplossing, uiteindelijk dienen de zuren te worden uitgescheiden.

Oorzaken Verzuring

Een overschot aan suikers en koolhydraten zorgt voor een enorme zuurgolf, die de basische buffers van ons lichaam plunderen. Andere verzurende factoren (naast voeding) zijn: stress!, straling en ziekte/medicijnen. De invloed van langdurige stress, spanning en piekeren moet je niet onderschatten! Hierbij wordt de aanmaak van zuren sterk bevorderd en de ontgifting verloopt moeizamer. Verzuring door stress is nauwelijks te compenseren door basische voeding!

Ontzuren

Ik werk met een op de persoon afgestemd ontzuringsprogramma. Hierna knappen mensen vaak enorm op. Men krijgt meer energie en slaapt beter. De vorderingen in het proces van ontzuren kunnen worden gevolgd met een speeksel- en urinetest.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Wil je meer weten over natuurgeneeskunde?

Maak een afspraak